Jak uczyć historii na etapie nursery?

f:id:przedszkolanka:20200814221454j:plain

kindergarten

Atrakcyjną metodą poznawania historii są inscenizacje ważnych i przełomowych wydarzeń. Aktorzy i statyści ubrani w stroje z epoki, zaopatrzeni w zabytkową broń i przedmioty odgrywają sceny, które widz może obserwować na wyciągnięcie ręki. Niekiedy jednak rola biernego obserwatora jest niewystarczająca, zwłaszcza dzieci potrafią szybko znudzić się tym co oglądają, potrzeba ruchu nie pozwala im na dłużej skupić uwagi.

Wiedzą o tym wszystkie ososoby zatrudnione w jednostkach takich jak nursery, kindergarten, angielskie przedszkole, angielska szkoła podstawowa czy inna szkoła międzynarodowa. Przedstawianie wydarzeń historycznych za pomocą gry fabularnej może nie odda historii wiernie i szczegółowo, ale pozwoli w niej młodemu człowiekowi zaistnieć. Wcielenie się w rolę małego powstańca roznoszącego pocztę lub pazia na dworze Zygmunta Starego, głębiej zapisze się w pamięci dziecka niż obserwowanie nawet najciekawszych zdarzeń. Jak gry dla dzieci. Ważnymi elementami gry fabularnej są otoczenie i stroje dostosowane do epoki. Nie należy jednak tworzyć wiernych, szczegółowych i co za tym idzie drogich i pracochłonnych kopii, otoczenie i kostiumy powinny zostawiać jak największe pole dla dziecięcej wyobraźni.

Drewniane, tekturowe przedmioty, najlepiej wykonane własnoręczne, uszyte przez mamy umowne stroje oraz obfitująca w interesujące zadania o różnym stopniu trudności fabuła gry, zadziałają na pamięć dziecka wieloma bodźcami. Różnorodne bodźce oddziaływują nie tylko na zmysł wzroku i słuchu, ale również na motorykę dziecka. Uczestniczenie w takiej grze pozwala na wielozmysłowe przeżycie fragmentu historii i co za tym idzie, jej zrozumienie i utrwalenie w pamięci.